Mitt i natten snack och rastlöshets-tips för sjuklingar

Skärmavbild 2017-06-13 kl. 03.10.36

Hej o hå mitt i måndag till tisdag-natten! Jag har gått och dragit på mig diverse sjukdomar så jag har haft en riktigt bläig dag idag. Sen har det ju dessutom regnat och åskat ikväll, men det var helt ärligt bara mysigt tyckte jag. Hur som helst så däckade jag vid 15 när jag kom hem från ett möte jag var tvungen att gå på (är man frilans är det ju ingen som går i ens ställe…) och sen har jag bara legat i sängen och kollat gamla Walking dead/Mad Men/New Girl- avsnitt hela kvällen…

Nu har jag egentligen en del jobb att fixa med inför veckan men jag tror jag ska försöka sova och köra imorgon istället. När kroppen säger till att den är slut så måste man lyssna och jag går på två antibiotika-kurer nu så det blir en lugn vecka för mig. Imorgon skulle jag egentligen till Helsingfors på en pressresa som jag var tvungen att hoppa av vilket är störigt då jag aldrig varit där. Sen har jag egentligen massa kvällsroligheter och event inplanerade på onsdag och torsdag som jag antagligen måste strunta i om jag inte mår bättre. Men men, inget att gnälla över egentligen, hälsan får gå först.

När man är sjuk ska man såklart först och främst vila men om man inte är döende sjuk så kan man ju lätt bli rastlös efter två dygns serie-kollande och vila. Så jag gör alltid lite aktiviteter som inte är ansträngande men som ändå är bra att få gjorda och som man kanske inte hinner med annars.

Här kommer mina ”Tips på bra sysslor att göra när man är hemma och är sjuk men som inte kräver så mycket av en”

Gör nya spellistor – Jag tycker aldrig jag hinner göra ordentliga spellistor på Spotify längre vilket i och för sig är ett I-landsproblem av rang men som ändå är extremt viktigt 🙂 Jag fyller mest på gamla eller skapar nya som jag sen bara har 4-5 låtar i vilket är helt värdelöst. Så när jag ligger hemma och ska kurera är det ett utmärkt läge att skapa nya peppiga listor (av någon anledning gör jag alltid peppiga listor). Dock viktigt – lyssna inte på listorna under din sjukdomstid, då kommer du alltid förknippa dem med just den känslan vilket kanske inte är så himla kul om du tex haft kräksjukan.

Leta nya recept – Jag gillar att testa roliga recept och letar ofta nya rätter som jag kan laga. När jag är sjuk brukar min receptbank öka markant…kanske för att jag inte har aptit just när jag är sjuk men tänker på allt gött jag ska äta och laga när jag är frisk igen?

Rensa badrumsskåpet/underklädslådan/garderoben – Herregud så mycket man samlar på sig som man inte använder/har passerat bäst före datum. Även om jag är lite av en pedant när det kommer till badrumsskåp och är relativt duktig på att kasta sånt jag inte använder i garderoben så samlas det ändå en del som man kan kassera. När jag är sjuk tycker jag att det är extra skönt att rensa bland saker hemma vilket kanske beror på att man liksom känner sig sjuk och ofräsch och att man då i alla fall ha det fint och fräscht runt om sig? Inte vet jag, men det är hur som helst ett bra tips att göra när man är hemma och kurerar.

Sortera datorn/bilder – Jag har bloggat sedan 2005 och har därför extreeeemt mycket bilder på olika datorer och hårddiskar. Det är superångest att ens sortera, slänga och hålla på men när det är gjort är det sååå jävulskt skönt. Har man inte mycket bilder är det kanske läge att sortera på sitt skrivbord på datorn (bokmärken och hämtade filer typ) , eller sitt fysiska skrivbord om man har ett sånt. Sortera ÄR skönt.

Hemma-spa – Detta gör jag givetvis när jag är frisk också, men att göra nån ansiktsmask, köra en hårinpackning, fila fötter etcetera gör UNDER för en liten sjukis. Bäst är detta givetvis att göra när man känner att man är på bättringsvägen och tex ska gå tillbaka till jobbet dagen efter. Som en nystart för kroppen liksom.

Stryka tvätt – Okej det här tipset får man väl stryk (ha) för att man skriver, men att stryka igenom kläder i garderoben och sen vika eller hänga in färgkordinerat är en orgasmisk känsla för en pedant. Den här sysselsättningen passar dock bara en lättare förkylning då det krävs lite energi.

Ja det var det hela! Nu ska jag fortsätta krya här. Och kanske städa badrumsskåpet 😉